.:: تبلیغات شما در این قسمت ::.

وب نوشتی برای همه،حتی تو


 

 

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟!

  • ساعت: 02:44

فرض کن یه برادر یا خواهر کوچکتر از خودت داری!یه روز که تو از خونه رفتی بیرون،داداش کوچولو توی خونه مشغول بازی میشه!وقتی برمیگردی خونه،صدای داداش کوچولو رو میشنوی که با چه ذوقی بازی میکنه!!!!وقتی نزدیکتر میشی میبینی صداش داره از توی اتاق تو میاد!!!!!! وقتی وارد اتاق میشی میبینی که داداش کوچولو با مداد شمعی روی در(درب) کمدت که دیروز با چه دقتی  تمیزش کرده بودی یه جنگل کشیده 13 هکتار!!!!!!

اون موقع است که.......

فرض کن یه برادر یا خواهر کوچکتر از خودت داری!یه روز که تو از خونه رفتی بیرون،داداش کوچولو توی خونه مشغول بازی میشه!وقتی برمیگردی خونه،صدای داداش کوچولو رو میشنوی که با چه ذوقی بازی میکنه!!!!وقتی نزدیکتر میشی میبینی صداش داره از توی اتاق تو میاد!!!!!! وقتی وارد اتاق میشی میبینی که داداش کوچولو با مداد شمعی روی در(درب) کمدت که دیروز با چه دقتی  تمیزش کرده بودی یه جنگل کشیده 13 هکتار!!!!!!

اون موقع است که.....ناگهان خشمگین میشی و دست راستت رو بالا میبری یا روی سر خودت میشینه یا این دست میشینه پشت گردن داداش!!!! واااااااااییییییییییییییی!!!

داداش جیغ بلندی میکشه وشروع میکنه به گریه کردن!!

حالا فیلم رو تا اونجایی که دست راستت رو بردی بالا بر میگردونیم! میخوام کاری کنم که این اتفاق نیوفته!!!!

اون زمانی که دست راستت رو بردی بالا ،آروم بذار روی قلبت و به خودت بگو:اگه زمانی که عصبانی هستم کاری بکنم بعدش پشیمون میشم!اشکال نداره داداش کوچولو که نمیدونسته نباید این کار رو بکنه!

یه راه دیگه هم برای عوض کردن پایان این فیلم هست اما این کاذ باید قبل از شروع فیلم انجام بشه!!!

اینکه زمانی که در حالت معمولی هستی ،یه گوشه ای که دوست داری(توی اتاق،انباری،زیر زمین،حیاط)بشینی و به چیزایی که دوست داری فکر کنی یا جمله و حرفای کسی که دوستش داری(شاعر، نویسنده،گوینده (ترجیحا رادیو جوان) ) رو به ذهنت بیاری یا آهنگ هایی دوست داری و بهت آرامش میدن رو گوش کنی یا تصویر هایی که دوست داری و آرامش بخشه رو به ذهنت بیاری و به اونا فکر کنی.همینجوری که داری هر کدوم ازاین کارایی که گفتم رو انجام میدی از کلمه ای مثل(آرامش،بخشش،دوست داشتن) یا هر کلمه دیگه ای که دوست داری استفاده کنی و این کلمه رو در طول این مدت هر چند ثانیه یکبار  با خودت زمزمه کنی.این کار به تو کمک میکنه که یه دنیای خوب و آروم و دوست داشتنی توی ذهنت ایجاد کنی.!!

حالا فرض میکنیم که تو این کار ها رو انجام دادی.فیلم شروع میشه... به اونجایی میرسیم که دست راستت رو بلند کردی،حالا وقتشه که یاد اون کار هایی که گفتم و انجام دادی بیفتی و اون کلمه (آرامش،بخشش،دوست داشتن)رو پشت سر هم با آرامش و تنفس عمیق تکرار کن! چه اتفاقی می افته؟؟!

نکته علمی:زمانی که خشمگین میشوید سیستم عصبی شما دچار اختلال میشود و احساسات شما از سطح عقل فراتر رفته و به ورطه جنون(بی عقلی)میرسد.در این زمان ممکن است کاری بکنید که بعدا پشیمان شوید.اما خاصیت کلمه ای که تکرار میکنید:تکرار این کلمه ذهن و احساسات شما را به یاد لحظات خوش و آرامش بخش می اندازد و احساسات شما را به حالت اول(زمانی که عقل بر احساس تسلط داشت)بر میگرداند.

بقیه داستان یا همون فیلم رو من پیش بینی میکنم:با گفتن و تکرار کردن یکی یا همه این کلمات ،از برافروختگی ات کاسته میشه و داداش کوچولوی خودت رو با اشاره دست به سمت خودت متوجه میکنی و بهش نشون میدی که از کاری که کرده ناراحت شدی!!!و بعد دفتر نقاشی اش رو بهش میدی و میگی که میتونه توی این دفتر نقاشی کنه یا بالاخره یه جوری راهنماییش میکنی که متوجه بشه کار بدی کرده!!

میتونی این کار هایی که گفتم رو به موقعیت های دیگه ای که ازش خشمگین میشی، انتقال بدی!

البته راه های کلیدی دیگه ای هم برای کنترل خشم هست!

1.از مکانی که بهت فشار روانی وارد شده،دوری کنی یا اون مکانی رو که بهت فشار روانی وارد کرده بلافاصله ترک کنی.

2.سه بار تنفس عمیق به طوری که هر تنفس 3 تا 5 ثانیه طول بکشه.

3.تخلیه انرژی از طریق انجام فعالیتهای جسمی مثل:جارو کردن(برقی یا دستس فرقی نمیکنه)،تمیز کردن دیوار یا شیشه (با دقت)،قدم زدن دویدن،فریاد زدن در صورتی که همسایه خواب نباشه!!و موقعیت فراهم باشه(فریاد زدن توی کوه،کنار دریا،وسط جنگل)!!

4.جرعه جرعه نوشیدن یک لیوان (نسبتا بزرگ) آب خنک.


منتظر نظرات شما دوستان عزیزم هستم.

  • نوشته : پروین
  • تاریخ:پنج‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1389
  • نظرات (42)