روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

اهمیت فکر در زندگی

اکثریت قریب به اتفاق مردم معمولا نمیدانند که در ذهنشان چه میگذرد و از این مهم تر حتی نمیدانند که این افکار چه تأثیری میتواند بر روی آنها و محیط اطرافشان داشته باشد.

اندیشه چیست؟

افکار نشان میدهند شما چه فردی هستید.

نماینده احساسات درونی شما هستند.

بازتاب دهنده ضمیر نا خود آگاه شما هستند.

زبان گذشته شما میباشند.

زمانی که چیزی را با هشیاری احساس میکنیم، ذهن ما آنرا به قطعات معنا دار زبانی تبدیل میکند که میتوان به این قطعات، عبارت اندیشه را اطلاق کرد. این قطعات زبانی در ذهن ما شناور میشوند و با واژه ی فکر ما آنها را بر چسب میزنیم.

...

ادامه مطلب ...

تکنولوژی فکر و تأثیر آن بر جسم و سرنوشت


وقایع و حوادث باعث ناراحتی ما نیستند بلکه برداشت ما از وقایع است که روی ما تأثیر میگذارد....

ای برادر تو همه اندیشه ای / مابقی خود استخوان و ریشه ای. مولانا.

تحقیقات علمی مربوط به رابطه بین فکر و جسم نشان داده است که وضعیت فکری و ذهنی انسان مستقیما روی وضعیت بیوشیمی (سیتم رابط شیمیایی بدن که عملکرد بدن را کنترل میکند تأثیر میگذارد.)اثر میگذارد.

و چه چیز وضعیت فکری و ذهنی را برمی انگیزد؟

اعتقادات و باور های شما.

باور های شما ، واکنش و عکس العمل شما در زندگی را تعیین میکند. همین اعتقادات است که ادراک شما نسبت به دنیا را رنگ آمیزی میکند. همین باور ها است که واکنش های شما به زندگی را بر می انگیزد و باعث میشود بیمار و ناخوش باشید یا سلامت طبیعی شما را تامین میکند.

این به آن معناست که اگر فقط روی احساسات تعارض، اضطراب، نگرانی، عصبانیت، افسردگی و بی اعتمادی متمرکز باشید، ممکن است تأثیرات خطرناکی روی وضعیت جسمی شما داشته باشد.

عادت های شما در واکنش هایتان به اتفاقات زندگی، ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون، پایین آمدن سیستم دفاعی بدن، آسم، اختلالات گوارشی، ناباروری، بیخوابی، کمر درد، مشکلات پوستی، سرما خوردگی، آنفولانزا، سر درد و ... شود.

پزشکان معتقد اند بیش از نیمی از ویزیت های پزشکی به خاطر مشکلات مرتبط با استرس است.

وقتی در نظر بگیرید که چقدر احساسات و رفتار های ما در وضعیت جسمانی ما  تأثیر میگذارد، تعجب آور نیست که پزشکان 60 تا 90 درصد از ویزیت های پزشکی را به خاطر مشکلات مرتبط با استرس و فشار های روانی تخمین می زنند.

اینها مشکلاتی است که پزشکان قادر به تشخیص هیچ عامل و دلیل جسمی و فیزیکی برای آن نیستند یعنی مشکلاتی که با راهکار های  معمول پزشکی برطرف نمیشوند.


دکتر جعفر دارابی

روانشناسی نقاشی...

زمانی که سرگرم کاری هستید یا بدون هیچ مقدمه ای شروع بکشیدن خطوطی و شکل هایی روی برگه یا گوشه ی کتاب و ... میکنید.

شکل هایی که ترسیم میکنید نمایانگر احساسات و تفکرات درونی شماست.

اشکالی تفسیر میشوند به این شرح هستند:

پله ها-چاقو،اسلحه، شمشیر-خطوط متقاطع-غذا و میوه-قلب-حیوانات-گل و گلدان،گیاه و درخت-اشکال دنباله دار و تکراری-نت های موسیقی-خانه و کلبه ها-فلش و نردبان-چهره های درهم و زشت-چهره های خندان و زیبا-بازی ها-اشکال درهم-اجرام فضایی-اشکال هندسی


به ادامه ی مطلب مراجعه کنید....

ادامه مطلب ...

هوش هیجانی

چند تعریف کوتاه از هوش هیجانی:

۱.هوش هیجانی عبارت است از:توانایی شما برای اکتساب و بکار گیری دانش بدست آمده از احساسات خود و دیگران به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر وبهرمندی از زندگی کاملتر.

۲.اصطالح هوش هیجانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط روانشناسی به نام «سالوی» مطرح شد.وی این اصطلاح را برای بیان کفیت و درک احساسات افراد،همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره خود مطلوب خلق وخو به کار برد.

۳.این هوش مشتمل بر شناخت احساست خویش و دیگران واستفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است.به عبارتی عاملی است که هنگام شکست،در شخص ایجاد انگیزه میکند و در صورت داشتن توانایی بالای شخص در مهارتهای اجتماعی، میتواندمنجر به برقراری رابطه خوب با مردم شود.

۴.هوش هیجانی دربر دارنده ی آگاهی،تنظیم و بیان درست دامنه ای از احساسات است.

۵.از نظر «ال.ای ثراندایک»روانشناس نامدار ،هوش هیجانی یعنی توانایی درک دیگران و برقراری رابطه مناسب با آنها است.

۶.«رون.بار.اون»معتقد است که هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها،قابلیت ها و مهارتهایی است که فرد را برای سازگاری موثر با محیط خود و کسب موفقیت در زندگی  تجهیز میکند و صفت هیجان در این نوع هوش رکن اساسی است.


ادامه مطلب ...

همایش دکتر سیما فردوسی

همایش سیما فردوسی

به گزارش باشگاه جوانی برنا، دکتر سیما فردوسی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در همایش سراسری ازدواج و جوانان با اشاره به اینکه دوران آشنایی تا ازدواج برای جوانان فرصت مناسبی برای شناختن شخصیت طرف مقابلشان است درباره تیپ های مختلف شخصیتی اظهار داشت: روانشناسان معمولا افراد را در 2 تیپ دسته بندی می کنند؛ تیپ A و تیپ B. معمولا افرادی که جزو تیپ A هستند افرادی عجول و هیجانی اند. این افراد معمولا احساساتشان را زود بروز می دهند و گاهی حتی موجبات درگیری با دیگران را فراهم می کنند. این تیپ آدمها در ادرات و سازمانها افرادی محبوب به حساب می آیند. چرا که معمولا کارها را سریع و زودتر از موعد مقرر انجام می دهند. این افراد به دلیل مشغله زیادی که دارند معمولا دچار استرس می شوند و احتمال دچار شدن به بیماریهای قلبی در این افراد بالاست.

وی در همین زمینه اضافه کرد: از سوی دیگر افرادی که دارای شخصیت تیپ B هستند انسان هایی خونسردند که جمله معروفشان" نگران نباشید، انجام می دهم" است. البته کارهایی که به آنها محول می شود حتما انجام می دهند اما در دقیقه 90 و شاید در وقت اضافه!


ادامه مطلب ...